De Unie van Waterschappen en ProDemos ontwikkelden voor het voortgezet onderwijs een gastles met het interactief spel ‘democratiegame’. Met de waterschapsverkiezingen dit voorjaar op de agenda willen we graag met zoveel mogelijk leerlingen dit spel gaan spelen. Zodat ze leren met welke verschillende belangen waterschappen te maken hebben en dat stemmen wel degelijk belangrijk is.
Gastles
Tijdens deze gastles gaan leerlingen aan de slag met de politieke en bestuurlijke kant van de waterschappen. Voordat het spel gespeeld wordt, leren ze wat waterschappen doen, hoe het waterschapsbestuur georganiseerd is en met welke verschillende belangen de waterschappen rekening moeten houden. De gastles begint met een korte uitleg en eindigt met een evaluatie en ruimte voor vragen. Daar tussenin zit het hoofdonderdeel van de gastles: het interactieve rollenspel.
Fictieve waterschappen
De leerlingen besturen samen drie fictieve waterschappen. Er komen verschillende gebeurtenissen op hun pad waar zij een beslissing over moeten nemen en waarbij ze rekening moeten houden met verschillende belangen. Nadat er een keuze is gemaakt, volgt vanzelf een gevolg. Dit wordt dan gezamenlijk besproken.
Doel gastles
Het doel van de les is leerlingen inzicht te laten krijgen in de politiek-bestuurlijke werking van waterschappen en hoe de waterschapsverkiezingen georganiseerd zijn. Daarnaast geven we de leerlingen mee wat de verschillende belangen zijn binnen een waterschap en krijgen ze een beeld van het werk van de waterschappen.
Doelgroep
De gastles is voor verschillende doelgroepen geschikt: voor de bovenbouw van het vmbo en voor de bovenbouw havo/vwo. De game is ook geschikt voor het onderdeel burgerschap in het MBO.
Kijk voor meer informatie en aanmelden elders op onze website.